24.5.2023
Marthe Aspelund
Logistikk og varehandel
3
 minutter

Hvordan lykkes med nettbutikk? Med API så klart!

Hvordan skal en nettbutikk kunne lykkes i dag? Selve motoren bak en god nettbutikk er APIet ditt.

24.5.2023
Marthe Aspelund
Logistikk og varehandel

Hvordan lykkes med nettbutikk? Med API så klart!

Hvordan skal en nettbutikk kunne lykkes i dag? Selve motoren bak en god nettbutikk er APIet ditt.

Sammendrag:
Vis mer
Lukk

{{cta-1}}

Når du shopper online er det lett å glemme det enorme maskineriet som foregår bak skjermen. Det er fordi APIet gjør en så sømløs jobb at du ikke behøver å tenke på det.

Les mer: Se Vismas integrasjoner her.

Hva er en god nettbutikk?

Nettbutikken har på mange måter overgått den fysiske butikken. Hyller, kategorier og tilbud gjør det enkelt å finne frem til det du trenger. Når systemene bak snakker sammen tilpasses kundereisen i alle ledd, fra utvalg av varer til de er hentet eller levert.

– Det som imidlertid skiller de ordentlig gode nettbutikkene fra de fysiske butikkene, er personalisering. Gode nettbutikker viser ulike utstillingsvinduer til ulike kunder basert på hvem kunden er, hvor de har beveget seg i nettbutikken og annen data og historikk, forklarer Skjørten.

Men hvordan foregår en slik prosess?

– Nettbutikkene er integrert med tjenester som kjenner og analyserer kundenes behov og ønsker. For eksempel er søkehistorikk god datamat til systemene som forstår bruksmønsteret og behovet til kundene.  Ved hjelp av tjenestene APIene tilbyr, kan nettbutikken vise kunden de mest relevante varene og tilbudene for dem.

Nettbutikk hvor API-integrasjonen gir gode kundeopplevelser

Når du klikker deg gjennom en nettbutikk, er det en hel symfoni av systemer som spiller hver sin lille rolle i å gi deg den perfekte handleturen. Skjørten forklarer hva som skjer på baksiden.

– Varene ligger som oftest ikke lagret i selve nettbutikken. De hentes opp fra et ERP-system via APIer. Herfra hentes bilder, beskrivelser, lagerbeholdning og varepris. Kanskje er nettbutikken også integrert med en tjeneste som gjør at kunden kan se vurderinger fra andre som har kjøpt det samme.

Mange bruker også APIer fra en forslagstjeneste som genererer både oppsalg og mersalg. Og når kunden har funnet alt han eller hun skal ha, og lagt det i handlekurven, kommer det enda et integrert system på banen.

– Nettbutikken vil jo at kunden skal handle enda mer! Nettbutikken vil automatisk analysere alle tidligere kjøp av denne varen. Akkurat som knivselgeren på torget, roper systemet ut til kunden: «Ikke nok med det! Alle som kjøper denne kniven, kjøper også en skjærefjøl, så det bør du ha med deg i kurven!»

Smart kundebehandling med API

Når du går til betaling, setter nok en rekke av systemer og integrasjoner i gang. De fyller inn adressen, og da gjøres det kall mot én eller flere transportleverandører som kalkulerer både pris og forventet leveringstid.

– Også ved betaling får kunden som oftest flere alternativer fordi nettbutikken er integrert med en betalingstilbyder.

Og mens du har stått i den digitale kassen, har nettbutikken kommunisert med butikkens ERP-system og opprettet kundeforhold, ordre, faktura og leveranse via ERP-systemets API.

Alle forventer kjapp leveringstid. Helst i går!

Så fort du har betalt, begynner siste akt i systemsymfonien. Varene skal plukkes, pakkes og sendes til døren eller postkontoret.

– Alle forventer kjapp leveringstid. I hvert fall etter corona. Vi skulle helst ha mottatt bestillingene våre i går!

Det som skjer nå, er at butikkens ERP-system kommuniserer med lagersystemet, enten det er internt eller hos en ekstern logistikkleverandør. På lageret får medarbeiderne opp ordren din på sin håndholdte enhet, med nøyaktig plassering på hvor varene finnes.

– Kanskje er lageret også utstyrt med roboter som plukker helt på egenhånd. Så kommuniseres det med transportørens systemer og merkelapper med strekkoder hentes og festes på pakken, forteller Thomas.

Når pakken er på vei, får du beskjed på telefonen. Enda en handling som foregår via et API. Herfra kan du følge pakken nærmest meter for meter, helt til den ligger og venter i postkassen.

– Og dette er bare begynnelsen. Nettbutikkene som ikke er med på dette toget kommer ikke til å ha mye å stille opp med mot konkurrentene i årene som kommer, avslutter Skjørten.

Vil du vite mer om hvordan avanserte behov innen økonomi, ordre, innkjøp og lager dekkes av et automatisert system?

La oss ta en prat!

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen?

Tusen takk! Din henvendelse har blitt mottatt, og vi vil kontakte deg så fort som mulig!
Oi oi! Her ser det ut til å ha skjedd en feil!
Vennligst prøv å fyll ut, og send skjemaet på nytt!