Å drive en fremgangsrik nettbutikk, handler om mer enn bare riktig design, farger og fonter på nettsiden din.
- Du må kunne levere riktig vare til riktig tid og til riktig pris.
- Du må kunne tilby en rekke fraktalternativer
- Du må tilby en ryddig og helst gratis returordning.
Hele varekjeden må henge sammen. Det betyr at du må ha kontroll fra kunden din søker seg rundt på nettsiden din, til hen er i kjøpsmodus og frem til varen er levert. Det betyr at flere ulike systemer må jobbe på lag. Skal du få god fart på disse prosessene, må de rutinepregede arbeidsoppgavene erstattes med automatiserte systemer.
Det betyr ikke at menneskelig arbeidskraft tas ut av regnestykket, men at tiden snarere brukes til å yte bedre personlig service istedenfor punching av ordre mellom forskjellige systemer.
Forskjellene på middelmådig og god flyt i e-handel:
Utfordringer for deg som driver nettbutikk:
- Viktigheten av å ha en brukervennlig nettbutikk, men manglende prioritering av å sørge for å ha gode systemer som håndterer varekjeden automatisk ved bestilling.
- Stadig økende forventninger fra kunden om rask leveranse og tilgjengelig kundeservice.
- Mangel på gode rutiner for retur. Vanskeligheter med å finne frem i havet av systemer og plattformer.
- Lite kjennskap til mulighetene for forbedring av egne arbeidsrutiner.
Løsninger på utfordringene
- Velg et ERP-system med åpent grensesnitt (API) som tillater deg å sammenkoble informasjon fra tredjepartlager, bank, webshop og leverandører med EDI
- Ta i bruk en returløsning slik at kundene selv velger ny vare ved retur.
- Opprett ordreflyt for retur rett fra kunde og direkte til lager.
- Sørg for automatisert avstemming av små og store transaksjoner i banken.
- Velg et ERP-system der logistikk er integrert.
- Bruk tid på å finne en partner som kan rådgi deg i valg av systemer.
Resultatet:
- En mer kundevennlig og gunstig returordning
- Ansatte jobber primært med markedsføring, kundeservice og nye produkter fremfor ordreregistrering.
- Økonomisjefen overvåker data i ERP-systemet som inneholder all informasjon om varer, økonomi og rapportering.
- Dere får lite eller ingen feil i ordre. Dersom feil dukker opp, er det lett å finne årsaken.
Lær mer om logistikksystemet Visma Net her
Kundecase: Slik ble hverdagen bedre for Tufte Wear når de fikk til full kontroll i hele varekjeden
Da Olaf Tufte startet Tufte Wear i 2012 solgte de først kun supermyke herreboxere laget av miljøvennlige tekstiler. I dag tilbyr de et bredt utvalg klær til dame, herre og barn, hvor bærekraft står i sentrum for alle produktene.
Som mange andre aktører, startet Tufte Wear med enkle systemer som har blitt måttet endre seg i takt med veksten til bedriften. I begynnelsen forsøkte de å holde oversikt over varelager, bestillinger og returer kun ved hjelp av Excel, men de økte ordevolumene lot seg ikke lenger håndteres manuelt. Det måtte tas grep!
I dag bruker Tufte Wear Visma Net for å navigere og vedlikeholde verdikjeden i selskapet. Det har ikke vært sømløst. De har måttet teste flere ERP-systemer som viste seg å ikke tilby tilstrekkelig støtte for det de hadde behov for. Nemlig hele varekjeden:
- Logistikk
- Arbeidsflyt
- Integrasjoner
“For oss er det viktig at vår e-handel er tilknyttet et ERP- system slik at vi unngår å opprette produkter flere ganger i ulike systemer. Slik var situasjonene for oss i Tufte Wear før vi fikk Visma Net. I dag er systemet vårt er mer presist enn noen gang. Arbeidshverdagen er enklere, jeg har god kontroll og jeg vet at systemet fungerer med oss istedenfor mot oss.”
Bendik Sogn, Økonomisjef i Tufte Wear.
Slik fungerer vareflyten i Visma Net
1. Når en kunde bestiller en vare, overføres kundedata, salgsordre, priser og rabattavtaler fra Visma Net.
2. Tilbake kommer salgsordre og kundeinformasjon fra WooCommerce.
3. Hvis ikke varen er på lager, opprettes et innkjøpsforslag i Visma Net umiddelbart slik at varen bestilles inn ved ett klikk.
4. Tredjepartslager får varsel om ordre. Når den er plukket, pakket og sporingsnummer er klart, bekreftes leveransen tilbake til Tufte Wear.
5. Deretter oppdateres statusen i WooCommerce med sporingsnummer.
6. Pengene trekkes fra valgt betalingsmetode (Klarna/Vipps/Visa), deretter går beløpet inn i Visma Net, og innbetalinger til bank matches mot betalt beløp på web.