Jørgen Olav Amundsen trengte en klokke. Han lagde den like greit selv. 15 år senere er bezel og fjærhus byttet ut med anorakk og nikkers, samtidig som tidsbruk fortsetter å være et stort tema. Med komplekse behov innen varehandel – et marked som utvikler seg i rekordfart – er Amundsen Sports avhengig av å ligge foran i løypa.
– Vi kunne aldri satset så hardt på e-handel uten et solid system i bunn.
Det var da han studerte industridesign at Jørgen Olav Amundsen produserte en eksklusiv klokke. Den var myntet på familiehistorien, ble populær og solgte ut fort. For ja, han er i familie med Roald Amundsen. Klokkesuksessen var et faktum etter få år; Amundsen solgte seg inn i et sveitsisk klokkeselskap og tok med driften til Geneve.
Kanskje var det de sveitsiske alpene som fikk tankene til å vandre, for klokkeeventyret skulle ende her. Etter noen år trakk han seg ut for å starte Amundsen Sports. Snart var også barndomsvennen Erik Friis med, og sammen lagde de «verdens første tekniske nikkers».
– Vi forundret oss over hvorfor nikkers hadde forsvunnet fra markedet. Hvorfor brukte folk det i gamle dager? Det var ikke fordi de ikke klarte å lage bukse, men fordi nikkers hadde en del fordeler som bukser ikke har.
{{about-customer}}
Kvalitet som forretningsmodell
Amundsen og Friis vendte snuten mot Antarktis. For hvor ellers skulle de vel ha testet en kolleksjon, enn i Roald Amundsens fotspor? De konkluderte med at nikkers er mye mer tilpasningsdyktig enn en bukse.
– All våt skitt er jo på den nederste delen av benet, så da er det bare å ta av gamasjene når du kommer inn på hytta. Du slipper å ta av deg til undertøy eller skifte til et helt nytt antrekk. Det er en av de grunnleggende tingene vi er opptatt av, at klærne skal være allsidig.
– Hvis du kjøper en anorakk fra oss, og du kan bruke den i båt, på sommeren, i skisporet, slalåmbakken, på jakt om høsten – hvis den i tillegg har et tidløst design så du ikke føler deg dust i den fem år senere, så skal du i prinsippet kunne ha den lenge. Jeg tror det er den eneste veien videre: kvalitet. Det er det den yngre kundegruppen er opptatt av.
– I neste 3-årsplan skal 33 % av omsetningen vår gå gjennom e-handel. Det er først da du blir klar over hvor viktige systemene dine er!
Automatisering av prosesser
De første fire årene handlet om å bygge distribusjon. Siden har pilene pekt oppover. I 2019 ligger omsetningen på 46 millioner – det er en god økning fra 2 millioner i 2012. Snart skal Amundsen Sports omsette for 100 millioner.
De er utålmodige etter å automatisere prosesser. Nå står returordningen for tur, altså de klærne kundene av en eller annen grunn sender tilbake. I den løsningen fyller kunden ut et skjema på nettet, og sender varen i posten. Da ligger returen allerede på vent i systemet, og det er bare å hente den opp i systemet og godkjenne. Integrasjonen mot nettbutikken WooCommerce gjør at kunden automatisk får pengene sine tilbake.
– Det er enklere for kunden, men også for oss. Vi slipper å plotte inn noe som helst. Kunden har jo egentlig gjort jobben selv.
{{about-product}}
Egendefinerte rapporter med sanntidsdata
Å finne riktig Visma-partner, har vist seg å gi nytteverdi. Amundsen Sports trengte et komplekst oppsett. Cloud Connection på sin side ønsket å bygge kompetanse innen e-handel og logistikk. Sammen har de testet, feilet, utviklet og løst utfordringer.
Nå går systemet av seg selv og bokfører automatisk – en forutsetning med så mange transaksjoner per dag. I tillegg til å slippe å plotte data manuelt, har de også full kontroll på de ulike varelagrene.
– Før gjorde vi dette i Excel. Nå har vi egendefinerte rapporter som måler utviklingen. Jeg går inn hver dag og ser på salg, marginer og produktnivå. Det er helt avgjørende å kunne måle uke for uke at vi er i takt med budsjett. Spesielt når vi skal omsette for 25 % av hele året de to siste månedene før jul.
Bli kjent med logistikkfunksjonaliteten i Visma Net
De færreste av oss tenker kanskje over hvor mange operasjoner som må til, fra du bekrefter kjøpet til varen er i hendene dine. Etter at en kunde har bestilt seg nye klær, sendes ordren automatisk fra nettbutikken over til Visma-systemet.
– Der kommer den rett inn i logistikk- og regnskapssystemet vårt, før den legger seg til leveranse, som igjen plukkes opp av nærmeste lager. Når de har pakket, sendt og registrert ordren, rapporterer og fakturerer systemet tilbake til oss. Samtidig får e-handelssystemet beskjed om at ordren er komplett, og gir beskjed til kunden om at pakken er på vei.
{{about-partner}}
Satser hardt på e-handel
Gründeren synes det er vanskelig å tallfeste hvor mye de har spart. Han forklarer det med at e-handel har eksplodert og utviklet seg i takt med systemene.
– Men jeg vet i hvert fall at løsningen har gitt oss muligheten til å satse på e-handel. Det er en helt annen dynamikk i varehandelen som krever helt andre systemer. Vi kunne aldri satset så hardt på e-handel uten et solid system i bunn. Jeg tror vi har tråkket opp løypa for andre som driver med varehandel. Mitt inntrykk er at Visma utvikler sine løsninger sammen med brukerne. Ettersom alle brukerne der ute har forskjellige behov, utvikler de løsninger ut fra hvor skoen trykker hos kundene.