Med Visma Net fikk Assistent Partner et fremtidsrettet forretningssystem – med trygg overgang og god støtte.
{{cta-1}}
– Med Cloud Connection i ryggen ble vi raskt trygge på overgangen til Visma Net. Vi var egentlig aldri bekymret for at det ikke ville fungere, sier Linda Pettersen, økonomiansvarlig i Assistent Partner.
Gjennom nærmere 30 år har Assistent Partner bygd opp ekspertise innen velferdsteknologi, elektroniske låssystemer, dørautomatikk og adgangskontroll. Hver dag leverer og installerer bedriften smarte løsninger som forenkler hverdagen til mennesker over hele landet.
Fra skuffelse til nysgjerrighet
I en travel hverdag som økonomiansvarlig er det gull verdt med et forretningssystem som gjør jobben enklere. Assistent Partner hadde brukt Mamut i mange år, men i 2024 var det slutt: Mamut ble lagt ned.
– Det er klart det var skuffende. Jeg var veldig glad i Mamut, forteller Linda.
Når man skal velge nytt ERP-system, er det lurt å tenke nøye gjennom både nåværende og fremtidige behov, integrasjonsmuligheter og kriterier for valg av leverandør. For Assistent Partner var det særlig hensynet til strukturvarer og kjedefakturering som var avgjørende.
– Det er ikke så mange systemer som får til dette, sier Linda, og utdyper:
– På grunn av rapporteringskrav er vi nødt til å skille mellom NAV, hjelpemiddelsentraler og brukere. Vi trengte et system som kunne håndtere betalingsflyter mellom de ulike partene og sy dette sammen på en god måte.
Valget falt til slutt på Cloud Connection og Visma Net, et skybasert forretningssystem for små og mellomstore bedrifter.
– Etter det første møtet med Cloud Connection ble skuffelse gjort om til nysgjerrighet, sier Linda. Og da valget var tatt, var det bare å krumme nakken.
{{partner}}
Det var Bjørnar Pettersen, daglig leder og broren til Linda, som startet opp Assistent Partner i 1996. På den tiden var det løsninger for eldre og mennesker med funksjonsnedsettelser som stod i fokus. De har vokst i mange retninger siden den gang, forteller Linda:
– Vi var lenge en liten bedrift som drev med dørautomatikk og hjelpemidler på oppdrag fra NAV. Men vi trengte flere bein å stå på og utvidet gradvis med blant annet callinganlegg og adgangskontroll til borettslag.
I dag er Assistent Partner registrert elektroinstallatør, autorisert EKOM-installatør og en del av sikkerhetskonsernet PROSERO Security Group.
– Liker koblingen mellom innkjøp, varemottak og faktura
Det kan være krevende å implementere et nytt forretningssystem. Nye arbeidsrutiner, behovstilpasninger og overføring av data kan skape usikkerhet. Av og til oppstår det også endringsmotstand hvis ansatte opplever å ikke bli sett eller hørt.
{{product}}
Nøkkelen til suksess er involvering av alle berørte parter. Cloud Connection sørget for at Assisten Partner fikk dette fra dag én – helt til de følte seg trygge og hadde kommet godt i gang med det nye systemet.
«Overgangen gikk mye bedre enn jeg fryktet. Med Cloud Connection i ryggen ble vi raskt trygge. Vi var egentlig aldri bekymret for at det ikke ville fungere.» – Linda Pettersen, økonomiansvarlig i Assistent Partner
Assistent Partner fikk også godt utbytte av kursene i Vismas Learning Universe. Disse tilbys kostnadsfritt til alle kunder. Linda forteller at de også har vært ivrige brukere av support:
«Tidligere hadde vi en ekstern IT-ansvarlig som tok seg av servere og bistod med data. Men nå har Cloud Connection tatt over rollen som datagudene mine. Vi har brukt support mye. De gir veldig god hjelp og svarer raskt, noe som er veldig viktig.» – Linda Pettersen, økonomiansvarlig i Assistent Partner
– Løsningen glir fint nå. Det er kan jo alltid være litt forvirrende med nye systemer, og vi må fortsatt av og til bruke en del tid på å finne det vi leter etter. Men jeg liker for eksempel koblingen mellom innkjøp, varemottak og faktura. Det har dessuten blitt mye enklere å spore ting hele veien med Visma Net, forteller Linda.
– Konsulentene forstod hva jeg snakket om
Hun fremhever også fagkompetansen og engasjementet til konsulentene i Cloud Connection. Tett oppfølging og raske svar forenklet både implementeringen og onboardingen.
– Vi følte oss veldig godt ivaretatt hele veien. Konsulentene i Cloud Connection er veldig kunnskapsrike og har lang erfaring med Mamut. De forstod hva jeg snakket om. For oss var det et veldig stort pluss. Cloud Connection gjorde denne overgangen veldig mye enklere, sier Linda.
Hun har flere gode tips til andre bedrifter som skal bytte system:
– Mitt aller beste tips er å bruke demobasen aktivt. Med egne data blir det veldig realistisk. Vi lærte veldig mye av dette og slapp unna en god del barnesykdommer fordi vi allerede hadde funnet ut av ting, sier hun.
– Og selvsagt: Bruk support og konsulentene hos Cloud Connection.
{{cta-2}}