Foodpartner
Logistikk og varehandel

Gikk fra 20 til 1 prosent feilplukk på lageret

Vi spoler tilbake til 2010: En ny matleverandør ser dagens lys. Sokrates Kalenderidis ville ikke bare kaste seg inn i grossisthandelen, han ville bli best. Etter mange år i restaurant- og matbransjen forsto Foodpartner-gründeren én ting: Han måtte effektivisere hver eneste lille økonomi- og logistikkprosess.

– Forutsetningen er å ha et godt system i bunn.

{{about-customer}}

Manuell håndtering førte til stor frustrasjon

Jakten på et godt rigg viste seg å være en utfordring. De første årene testet Sokrates flere løsninger, men støtte hele tiden på problemer som for eksempel manuell håndtering av papirer og feil på varemottaket.

Fellesnevneren for utfordringene var tungvinte logistikkprosesser som spiste av arbeidstiden. Sokrates ville ha en annen rytme i arbeidet. Han ville ha bedre oversikt over vareflyt, innkjøp og alt forbundet til logistikkprosessen.

Logistikksystemet som jobber for deg

– Jeg elsket det faktum at Visma går hele veien når det gjelder automatisering. Alle stegene i logistikkprosessen kan jo automatiseres og knyttes sammen med bokføringen. Jeg tenkte at dette toget må jeg bare hoppe på med en gang!

Når han fikk vite at logistikksystemet i Visma Net har et åpent API for integrasjoner, var det helt avgjørende.

– Jeg vil at systemet jobber for meg, ikke at det er jeg som jobber for systemet.

Når du skal integrere noe med en eldre løsning, trenger du ekstremt mye tilpasninger. Selv om systemet oppdateres, må du likevel bygge den funksjonaliteten du trenger, forklarer han.

Les mer om Visma Net for grossist og varehandel

atom.svg

{{about-product}}

Feilplukk er drastisk redusert

I det gamle systemet var feilmarginen ofte på mellom 15–20 prosent i uken. Dette var også tilfellet da de brukte håndterminaler. Mye av tiden måtte de derfor bruke på å finne ut av hvor feilene lå.

– Nå er vi nede i en feilplukk på én prosent. Vi ser den samme enorme forskjellen på varemottaket. Det er en stor lettelse for alle sammen. Nå stemmer saldoen, og det er nøyaktighet i både mottak og plukk. Det er en enorm trygghet!

Med kontroll på logistikken og varemottaket, har Foodpartner supplert med en egen kunde-app, og bestillingene ruller nå automatisk inn som salgsordre i systemet.

Enklere hverdag for deg og kundene dine

– Åpent API gjorde det lett å koble appen sammen med Visma Net Logistikk. Vi gjør ingenting manuelt, vi ser kun over bestillingene. Nå kan vi heller bruke tiden på kundene våre.

Kundene til Foodpartner synes også at appen er intuitiv og bruker den flittig.

– Appen er så enkel og brukervennlig at kundene kan bestille med et par tastetrykk. Takket være AI og algoritmer regner den også ut hvor mye hver enkelt trenger. Når det legges til et produkt, husker appen dette og beregner for kunden. De eneste manuelle bestillingene vi får nå er fra eldre som helst fortsatt ringer inn på telefon, forteller han.

Kan vokse 20 prosent i året med riktig logistikksystem

Foodpartner-gründeren anslår at andre grossister på deres størrelse trenger flere i administrasjonen for å ta seg av manuelle oppgaver. Selv jobber de nå så produktivt at bedriften hans nøyer seg med 2–3 ressurser.

– Det er kun fordi jeg har et system som backer meg og tillater meg å ekspandere. Med Visma Net kan vi vokse med 20 prosent i året.

Visma Net for grossist og varehandel

At programvaren får oppdateringer hver uke uten at Foodpartner opplever nedetid og uten at Sokrates må foreta seg noe, er er han også glad for. Og skulle det dukke opp noe han savner i Visma Net, legger ikke det nødvendigvis en demper på dagen.

–  Om ikke alt kan fikses og utvikles med én gang, så er jeg uansett happy. Det er fordi jeg har de beste folka i ryggen og jeg vet at Visma jobber ut i fra tanken: finnes det ikke i dag, så kommer det i morgen.

{{about-partner}}

Det beste med Visma Net

Automatisert løsning

– Automatiseringen er den største gleden av dem alle. Alt flyter fra innkjøp og varemottak til fakturering og bokføring. Alt går automatisk og det eneste vi gjør er å kontrollere at alt er som det skal.

Lønn kjøres raskt og trygt

– Skyen gjør at jeg kan logge meg inn hvor som helst, enten på desktop eller mobilen og etter noen tastetrykk er lønnskjøringen gjort. Vi har både fast og variabel lønn, i tillegg til ekstratid, overtid og innleide timer. Visma Net Logistikk dekker alt dette.

Gikk fra 20 til 1 prosent feilplukk på lageret

I det gamle systemet, selv da de brukte håndterminaler, var feilmarginen ofte på mellom 15–20 prosent i uken. Mye av tiden måtte de derfor naturligvis bruke på å finne ut av hvor feilene lå.

– Før hadde vi feil på lagersaldoen hele tiden. Vi endte alltid opp med å måtte ta ut en lagerkorreksjon og oppdatere manuelt deretter. Det funket dårlig!

Nå ser det imidlertid annerledes ut. Med håndterminaler fra BX Software, som snakker direkte med Visma Net, er de sikret alltid å plukke fra rett parti.

– Nå er vi nede i en feilplukk på 1 prosent. Vi ser den samme enorme forskjellen på varemottaket. Det er en stor lettelse for alle sammen. Nå stemmer saldoen, og det er nøyaktighet i både mottak og plukk. Det er en stor trygghet!

Det lille ekstra i arbeidsdagen

–  Programvaren utvikles hele tiden. Jeg får energi og vil bare jobbe mer og lære mer! Ingen mer stress med punching. Hvem har vel lyst til å jobbe som en robot hver dag? Nå går jeg på jobb og er happy!

Foodpartner

Foodpartner er en grossist som satser på å levere kjøtt av høy kvalitet til sine kunder. Virksomheten ble startet av Sokrates Kalenderidis i 2012, som først begynte for fullt med engrossalg i det norske markedet og leverte stort sett mindre restauranter. I 2016 tok selskapet et nytt skritt videre og startet sitt eget produksjonsanlegg.

Les mer om Foodpartner

Om Visma Net

Visma Net er et automatisert ERP-system som passer for mellomstore bedrifter i vekst. Systemet leveres som et standardprodukt, med moduler og integrasjoner som tilpasses ditt behov innen økonomi, logistikk, prosjektstyring, og HR og lønn.

Foodpartner har skreddersydd den løsningen som funker best for deres behov. I tillegg til økonomi og regnskap kombinert med modulene for henholdsvis lønn og logistikk, har de også integrert håndterminaler fra BX Software og utviklet en egen kunde-app for bestilling fra Cerve.

Utforsk mulighetene med Visma Net

Columbi

Columbi er en av de sertifiserte VIsma-partnerne som leverer sømløse programvareløsninger til kundene våre.

Les mer om Columbi