Extra Leker måtte investere i en ny plattform for e-handel. De forsto raskt at det ikke bare var huset som måtte rives, men også hele grunnmuren. Nå er de på vei inn i en ny digital hverdag med ERP- og logistikksystemet Visma Net som fundamentet for alt de gjør.
– Visma Net hjelper oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikk og nettbutikk.
Daniel Lilleskog er markedssjef i Extra Leker. Han fungerer også som prosjektleder for ny programvare i samarbeid med leverandørene. Daniels mål er å bygge en bro mellom det digitale og fysiske slik at kunden får en sømløs kjøpsopplevelse uavhengig av hvordan de liker å handle. Det å forenkle og automatisere alle prosessene er en stor gevinst, ifølge Daniel.
Likevel er den største gevinsten at kundene får en enda bedre kjøpsopplevelse når de handler hos Extra Leker.
– Vi var enige om veien videre da jeg startet i januar 2020. Extra Leker skulle bli mer digitale med blant annet ny nettbutikk. Vi så at den gamle riggen ikke la til rette for at vi kunne bygge videre på den. Det var dette som trigget oss til å investere i et nytt ERP-system, forteller Daniel.
Med rigide systemer som ikke la til rette for samhandling, hadde de mange irritasjonsmomenter på ukentlig basis.
– Det var kjipt å ha et usikkert system. Den nye riggen vår skal hjelpe oss med å lage bedre kundereiser – uavhengig av om kundene handler på nettet eller i butikkene. Vi vet jo både av erfaring og fra data at de fleste som handler i butikken, først er innom nettbutikken.
{{about-customer}}
Full kontroll på lager og logistikk
Det har vært flere smertepunkter for Extra Leker. I tillegg til mye manuelt arbeid var det utfordrende å ha utenlandske programvareleverandører. Veien til god kommunikasjon ble lengre – og terskelen for å fikse småting høyere.
– Det var viktig å velge en norsk systemleverandør. Det har tidvis vært vanskelig å ha en utenlandsk aktør. Jeg er veldig glad for å ha en lokal aktør som Dataplan. Det er lett å sette opp et ekstra møte, og hvis Anton ikke svarer på mail, er det jo bare å dukke opp på døra.
I skyen er det ikke lenger begrensninger på hva Extra Leker kan gjøre. Tidligere slet de med å hente ut gode salgstall, og de manglet et system for mottak i butikk. Med mindre de gjorde manuelle tellinger, fantes det heller ikke lagerstatus i butikkene. Det ga ekstraarbeid ved innkjøp og forlenget prosessene.
– Visma Net skal hjelpe oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikken og nettbutikken. Kundene skal ha en enkel opplevelse hos oss og handle på sine egne premisser – enten det er netthandel, klikk og hent eller fysisk shopping.
Hvorfor falt valget på Visma Net?
– Vi var på utkikk etter en Visma-leverandør fordi flere på økonomi hadde positiv erfaring med å jobbe i Visma Business, forteller Daniel.
Det var takket være et via–via-bekjentskap til Visma-leverandøren Dataplan i Stavanger at Extra Leker kom i kontakt med rådgiver Anton Solberg. Han anbefalte Visma Net.
– Vi kjente til flere som hadde hatt gode prosjekter med Dataplan, og ingen hadde noe negativt å komme med. Det er faktisk relativt sjelden. Kompetansen og merkevaren deres var bra, og når vi i tillegg hadde et vellykket forprosjekt og fikk god oppfølging, var det done deal, sier Daniel.
I tillegg hadde Extra Leker vært Visma-kunder i fem år gjennom lønnssystemet Huldt & Lillevik.
– Vi er veldig begeistret for at Visma Net er et «out of the box»-system. Det er allerede tilpasset det nordiske markedet, og vi trenger ikke å gjøre hundreogfemtielleve tilpasninger for å få det til å fungere. Alle integrasjoner mot bank, elektronisk faktura og rapportering til myndighetene er på plass.
Den nye riggen vår skal hjelpe oss med å lage bedre kundereiser – uavhengig av om kundene handler på nettet eller i butikkene. Vi vet jo både av erfaring og fra data at de fleste som handler i butikken, først er innom nettbutikken.
{{about-product}}
{{about-partner}}