Scanelec AS
Scanelec AS er et norsk selskap som leverer og prosjekterer strømskinner i Norge, Sverige og Danmark. Til tross for at de er en forholdsvis liten organisasjon med ni ansatte og en omsetning på 70 MNOK, har de komplekse logistikkbehov.
Scanelec leverer strømskinneløsninger og tilbyr alt fra rådgivning, prosjektering og montasjestøtte på tvers av landegrenser i Norden. Derfor er de avhengige av et system som vokser sammen med bedriften og gir oversikt og kontroll, i tillegg til å fristille de ansatte fra lokalt installerte servere. Visma Net ble løsningen.
{{cta-1}}
– Vi ser på Visma Net som et fundament som vi kan bygge videre på.
Etter å ha brukt Visma Global som økonomisystem i mange år kom Scanelec til et punkt hvor systemet ikke lenger var rigget for deres videreutvikling og vekst.
Det forteller daglig leder Remi Helland.
– Logistikken vår, med kjøp og salg i Sverige og Danmark, gir oss en ganske komplisert og krevende logistikk. Og vi håndterer store prosjekter på tvers av landene.
Remi forklarer at de stod mellom å gjøre oppdateringer i Visma Global eller å gå over til Visma Net.
– I Visma Global var det både utfordrende og tidkrevende å levere skattemeldinger for de ulike landene. I tillegg så vi at Visma Net gir bedre støtte for SAF-T-rapportering. Med utviklingen som den offentlige rapporteringen tar, er det fint å jobbe i et system som alltid er oppdatert i henhold til gjelende lover og regler.
Remi legger ikke skjul på at tidene har forandret seg, og med det også måten man jobber på.
– Vi ønsket å bli fristilt fra serverne og få fleksibilitet til å jobbe rett fra nettleseren. Med tanke på hvordan arbeidsmarkedet har utviklet seg, er det ganske naturlig at vi nå må kunne jobbe fra hvor som helst.
– Nå har vi gått bort fra et papirbasert regnskap med kontering, stempling og kopiering. I stedet sitter vi med en stor skjerm som gjør det veldig enkelt å lete seg frem til øyeblikksbilder.
{{customer}}
Eli Bakken, innleid økonom i Scanelec, forklarer at det til tider har vært utfordrende å være en liten organisasjon med tanke på ferieavvikling, sykdom og hjemmekontor.
– Nå får vi lettere tilgang til å følge opp driften, uavhengig av hvem som er fysisk til stede. Vi slipper papirene og kan jobbe fra hvor som helst. Å jobbe i Visma Net stemmer godt overens med hvordan arbeidsmarkedet er – det handler ikke bare om selve systemet, men om måten vi jobber på, sier hun.
Daglig leder Remi Helland istemmer, og legger til at de stadig blir tryggere på automatikken i Visma Net.
– I oppstartsfasen måtte vi selvfølgelig sette oss inn i mye nytt, og håndtere og kontrollere en del ting manuelt. Jo tryggere vi blir på automatikken, desto flere regler kan vi sette opp. Da kan vi fokusere mer på å se resultater, trender og utviklinger. Har vi rett fokus? Er det noe vi bør fokusere mer på?, eksemplifiserer han.
Kort sagt: Bruke mindre tid på input, og mer tid til å følge opp resultater. Eli utdyper:
– Ja, målet vårt er å bruke minst mulig tid på regnskapsprosessene og mer tid på analyse og utvikling. Vi merker allerede en forskjell i forhold til tidligere. Nå har vi gått bort fra et papirbasert regnskap med kontering, stempling og kopiering. I stedet sitter vi med en stor skjerm – og det er veldig enkelt å lete seg frem til øyeblikksbilder, sier hun.
– Jo tryggere vi blir på automatikken, desto flere regler kan vi sette opp. Da kan vi fokusere mer på å se resultater, trender og utviklinger.
{{product}}
Eli forklarer at Visma Net ikke bare skal ivareta økonomi, lønn og rapportering. De er også avhengig av at systemet gir dem støtte til god økonomisk prosjektstyring.
– Målet vårt er å etablere smidige og dynamiske rapporter. Vi sitter med et inntrykk av at hvis vi er strukturerte på å mate inn riktige opplysninger til prosjektene, og måten vi merker prosjekter og segmenter, så vil vi kunne ta ut en bedre oversikt i Visma Net enn hva vi kunne i Visma Global.
Hun er tydelig på at Visma Net krever at hun jobber annerledes med regnskap.
– Det er ikke vanskelig, men annerledes. Og en ganske stor omveltning for meg som jobber med regnskap. Det er ikke alltid jeg tør å «trykke på knappen», men vi har svært god oppfølging fra Proplan.
Og selv om ikke alt er på plass enda, er Scanelec trygge på at de etter hvert vil kunne bygge på og knytte sammen det de måtte trenge. For eksempel en integrasjon mot CRM-systemet deres.
– Vi ser på Visma Net som et fundament som vi kan bygge videre på.
– Har du helt til slutt noen tips til andre økonomisjefer eller regnskapsansvarlige som vurderer å oppgradere økonomisystemet sitt?
– Uansett hva du kjøper i verden nå, så møter du endringer. Og det er du nødt til å sette deg inn i, uansett om du er privatperson eller bedrift. Det er ikke noe dramatikk – bare en realitet at du må gjøre det. Og det aller viktigste er god forberedelse og planlegging. Du trenger gode samarbeidspartnere som kartlegger konsekvenser og utfordringer sammen med deg, avslutter Eli.
Les mer om logistikken i Visma Net
{{partner}}
{{cta-2}}
Scanelec AS er et norsk selskap som leverer og prosjekterer strømskinner i Norge, Sverige og Danmark. Til tross for at de er en forholdsvis liten organisasjon med ni ansatte og en omsetning på 70 MNOK, har de komplekse logistikkbehov.
Visma Net er et automatisert system som passer for mellomstore bedrifter i vekst. Systemet leveres som et standardprodukt, med moduler og integrasjoner som tilpasses ditt behov innen økonomi, logistikk, prosjektstyring, og HR og lønn. Scanelec AS kombinerer flere av modulene og tilleggsløsningene.
Tusen takk til Proplan, en av våre mange leveransepartnere. Hele Visma Net-pakken med implementering og support blir levert av Proplan.
Bli kjent med Proplan
Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen?