Sub Sea Services AS
ERP

Alltid oppdatert system, alltid oppdaterte hoder

Sammendrag:
Vis mer
Lukk

Energiservice-selskapet fra Stavanger brukte for mye tid og penger på å oppdatere systemene sine. Nå har de økonomi, logistikk, prosjektregnskap og lønn i én plattform. Øverste leder i i Sub Sea Services er aller mest begeistret for at Visma Net kan kjøre store mengder data inn i systemet og at det alltid er oppdatert

{{cta-1}}

platformer.jpg
– Visma Net legger til rette for at vi alltid holder oss oppdatert på tvers av organisasjonen.

Det forteller Bernt Arne Breistein, CEO i Sub Sea Services AS, og legger til at det var veldig viktig at Visma Net har kontinuerlige oppdateringer da de valgte å bytte ut ERP-systemet sitt.

– Om vi skulle ha oppdatert riggen til en nyere versjon, ville vi vært nødt til å skru alle tilpasninger og integrasjoner på nytt. Dette ville tatt både tid og kostet mye penger.

Sub Sea Services hadde heller ikke et optimalt system for timeregistrering, reiseregning og utlegg.

– Vi hadde et helt utdatert reiseregningssystem. Å måtte oppdatere alle satser manuelt har vært veldig tungvint for de ansatte.

CEO.jpg

{{customer}}

– Visma Net er logisk og funksjonelt

Ifølge Breinstein er det beste med Visma Net tilgjengeligheten på data.

– Vi får øyeblikksbilder på alt fra ordrereserve til prosjektlønnsomhet og likviditet. I mange andre ERP-systemer må du enten via Excel eller gjøre veldig mange operasjoner for å se, finne og forstå.

Fra forsiden av Visma Net har de skreddersydde dashboards og rapporter.

– Det er veldig greit å kunne se hver gang vi har fakturert, og selvfølgelig resultatrapporten som jeg bruker hver uke.

– Visma Net er i det hele tatt logisk og funksjonelt. Jo mer du blir kjent med det, desto mer logisk er det. Terskelen for å begynne å trykke der inne er ganske lav. Og dataen er oppdatert hele veien.

Illustert_dashbord.jpg

Mentalt forberedt på endring

Høsten 2020 gikk startskuddet. På bare et snaut halvår skulle den nye riggen kartlegges, implementeres og igangsettes. SubSea Services-sjefen ser seg tilbake:

– I løpet av bare tre måneder var vi oppe og gikk. Det er sannsynligvis verdensrekord i implementering, sier Breistein.

MDE Sigmas Kristina Eriksen istemmer:

– Det sier noe om nivået på gjengen i MDE Sigma. Det er et utrolig godt lag. Samtidig er det skyhøyt nivå i staben til Sub Sea Services. De har en brennende gjennomføringsvilje og -evne. En «få det gjort»-mentalitet.

Nå handler alt om å avlære de gamle vanene. Breistein forteller at de allerede merker mindre støy, til tross for at det alltid gjør vondt å røske opp rutiner ved roten.

– Når jeg snakker med andre, er de imponert over hvor fort det har gått, og egentlig også smertefritt.

Viktig at øverste leder er tett på hele veien

Daglig leder Kristina Eriksen i MDE Sigma mener at den raske implementeringen skyldes at CEO Breistein har vært delaktig gjennom hele prosessen.

– Jeg tror det er viktig at ledere tar innover seg hvor tett de må være på alle prosessene når de gjør endringer.

– Bernt Arne har fulgt implementeringen tett. Selv om mange personer og systemer har vært involvert, har det alltid vært en rød tråd med Bernt Arne sitt blikk. Det har definitivt gjort det enklere for oss å forstå behovet til Sub Sea Services, og å levere deretter.

dype-tanker.jpg

{{product}}

CEO.jpg

Integrerte Excel med prosjektregnskapet

Det var Stavanger-baserte MDE Sigma som fikk oppdraget om å implementere Visma Net. Daglig leder Kristina Eriksen forteller at de har et sterkt ønske om at kundene deres skal lykkes.

– Jeg tror at hvis dét hele tiden er motivasjonen, så klarer man å ha en god og transparent prosess, sier hun.

Sub Sea Services hadde over tid utviklet et velfungerende verktøy for økonomisk prosjektvurdering. Nå er det Excel-baserte verktøyet integrert med prosjektregnskapet i Visma Net, med god hjelp fra MDE Sigma.

– Det handler jo ikke om systemer, men om mennesker. Vi ønsker å være en partner i ordets rette forstand: noen som alltid vil jakte på de beste løsningene for Sub Sea Services. Og finnes de ikke, ja, da utvikler vi dem, sier Eriksen.

– Det handler jo ikke om systemer, men om mennesker. Vi ønsker å være en partner i ordets rette forstand

{{partner}}

– Visma har en vilje til å være oppdatert

Fremdeles er det justeringer som gjenstår, men sjefen sjøl er likevel fornøyd med å jobbe i nytt system.

– Visma Net legger til rette for at vi kan ha på oss «flere hatter og roller» fordi det alltid holder oss oppdatert på tvers av organisasjonen.

Og til tross for at MDE Sigma var en ny Visma-partner, forteller han at de har hatt en enorm vilje til å finne de rette folkene og løsningene for Sub Sea Services. En typisk hjerte på rett sted-partner.

{{cta-2}}

Om Sub Sea Services AS

Sub Sea Services AS er et datterselskap av Acerdo, og konsernet har til sammen 8 selskaper. De spesialiserer seg på vedlikehold og reparasjon av utstyr til offshoreinstallasjoner, produksjon av utstyr globalt og utvikling av nye produkter som produseres i eget verksteder.  

Les mer om Sub Sea Services AS

Dette er den nye software-miksen

De bruker store deler av Visma net ERP-suiten:

I tillegg har de integrert følgende:

  • Tidsbanken for timeregistrering både på avdeling og på prosjekt
  • Anbudskalkyle de selv har utviklet i Excel
  • Vault for å få ingeniørenes tegninger rett inn i vareregisteret

MDE Sigma

MDE er et fleksiblet regnskapsbyrå som bidrar til verdiskaping ved å rådgi og tilrettelegge, slik at arbeidstakere og virksomheter finner hverandre  – basert på kompetansebehov og egnethet. Tusen takk til MDE Sigma som har levert og implementert Visma net ERP for Sub Sea Services.

Les mer om MDE Sigma

La oss ta en prat!

Lurer du på noe, eller ønsker du en demo av løsningen?

Tusen takk! Din henvendelse har blitt mottatt, og vi vil kontakte deg så fort som mulig!
Oi oi! Her ser det ut til å ha skjedd en feil!
Vennligst prøv å fyll ut, og send skjemaet på nytt!