Tufte Wear
Logistikk og varehandel

Med logistikkmodulen i Visma Net firedoblet Tufte Wear omsetningen

Tufte Wear er vant til å måtte være på offensiven. Som er relativt liten aktør i sportsbransjen er de kompromissløse på produktkvalitet og kundebehandling. Slagordet «Work hard. Feel good» kunne trolig ikke passet bedre.

680x453 vannrette bilder Epi.jpg
– I årene fremover vil det være essensielt å skape gode kundeopplevelser på nett.

Du må ha en digital strategi

«En utfordrer som ikke får noe gratis.» Det er sånn Tufte Wear beskriver seg selv. Innenfor sportsbransjen er det tre–fire store kjeder og en god del mindre aktører som kniver om å komme inn i de store sportsbutikkene, forteller gründer og daglig leder Per Øyvind Jacobsen.

Han forteller også at du aldri vet hva som kan skje, eller hva som kan endre samspillet mellom deg og kundene dine. Han anser Tufte Wear som heldige som valgte å digitalisere butikken før covid-19-pandemien førte til lockdown i 2020.

– Det som slo ut veldig positivt for oss, var at vi hadde en helt ny nettbutikk og et logistikksystem som allerede var oppe og gikk. Vi hadde en bra set-up. Alt funket og var skalerbart. Da folk sluttet å gå i butikker, fikk vi likevel en kjempevekst som vi faktisk hadde mulighet til å håndtere, forteller han.

I den norske nettbutikken kan kundene betale med Klarna eller Vipps. For kunder i utlandet har de en løsning for internasjonal kortbetaling. I tillegg får de nå levert produktene enda raskere.

– Porterbuddy er vel de raskeste på varelevering akkurat nå. Da kommer varene på døren samme dag. Det gagner både oss og kundene våre, forteller Per Øyvind.

De har også gjort det enda enklere å bytte og returnere.

– Vi skal gjøre det enkelt for kundene våre, både bedrifter og privatpersoner. Vi er en merkevare folk stoler på. Det er veldig trygt å handle hos oss, men vi jobber hele tiden med å gjøre det enda smidigere og raskere.

Han tror at mange har fått et spark bak med tanke på å jobbe mer digitalt. Der bedrifter har hatt «digitalisering litt på si», eller tenkt at de «snart skal gjøre noe med det», har det for alvor blitt essensielt å være på nett. Det vil bare bli viktigere i årene fremover.

– Hvis du ikke allerede har en soleklar digital strategi, er du for seint ute.

{{about-customer}}

Øker salget med e-handel

Økonomisjef Astrid Volldal er stolt av hva de ikke bare klarte å vedlikeholde, men også oppnådde under pandemieårene 2020–2022. Leverandører er ethvert selskaps beste venn, og det er intet unntak for Tufte Wear, som etablerte nye leverandører i en periode hvor det ikke hadde vært mulig uten en digital plan.

– Og det til tross for at vi ble nødt til å vise frem kolleksjonene våre via en skjerm. Det er vanskeligere å selge inn kvalitetsprodukter når du ikke får sett fargene og kvaliteten med egne øyne. Men jammen fikk vi det til!

Også dialogen med bedriftskundene har blitt bedre enn hva den var før.

– Vi var jo i en usikker posisjon vi også, men strakk oss for å komme kundene våre i møte. Noen trengte betalingsutsettelse, andre trengte å få delleveringer. Det hadde aldri vært mulig i et tungrodd system. Med de løsningene vi ha, var det ikke vanskelig i det hele tatt, forteller hun.

680x453 vannrette bilder Epi (3).jpg

Mer tid til forretningsutvikling

Både Per Øyvind og Astrid ønsker at Tufte Wear skal vokse digitalt, men vil samtidig ta vare på alle de fysiske kundene og leverandørene de har – og møte dem på andre måter.

– Systemene på «innsiden» av nettbutikken vår er veldig enkle å bruke. Etter at jeg begynte i jobben, har jeg brukt mye tid på å leke meg med mulighetene. Det har vært morsomt å komme inn i en bedrift som er så på hugget. Jeg har mange tanker om hva jeg vil gjøre fremover, sier Astrid.

En økonomisjef med hjertet på rett sted har de altså fått. For Per Øyvind og de andre i Tufte Wear betyr det mer tid til å drive forretningsutvikling. Begge peker de på «det levende regnskapssystemet», som gjør dem mindre avhengige av å spørre regnskapsbyrået sitt om hjelp til alt mulig rart.

– Slagordet vårt er jo «Work hard. Feel good». Vi jobber knallhardt for å lage gode klær, men vi jobber også hardt for oss selv. Ved å legge ned et godt stykke arbeid føler du deg jo mye bedre etterpå. Det er sånn med alt her i livet. Du føler deg jo litt bedre etter en hard treningsøkt også, sier Per Øyvind.

680x453 vannrette bilder Epi (2).jpg

{{about-product}}

Rapporter med sanntidsdata

Astrid mener at det å ha «en levende programvare», altså et tilgjengelig system som alltid er oppdatert, er en forutsetning for å kunne utvikle seg som bedrift. Selv lager og tilpasser hun rapporter som de ansatte bruker for å ta beslutninger. Og hun har selvfølgelig en egen favorittrapport.

– Vi har kalt den «tilgjengelig for levering». Jeg ser ikke bare hva som er på lageret, men også hvem som har salgsordrene, hvem som står på innkjøp, hva som skal ut nå og hva som er fremtidig tilgjengelig. Dette kommer også opp når vi legger inn nye salgsordre.

Iblant har de for eksempel en kunde som ønsker å bestille 20 plagg. Hvis det da er en annen kunde som har reservert det samme, tar hun kontakt med selgeren det gjelder for å høre om det er mulig å gjøre en endring.

– Istedenfor å tenke at «nei, den er solgt», så får vi kanskje solgt dobbelt opp!

Les om rapportering og budsjettering i Visma Net

Tufte Wear

Tufte Wear ble grunnlagt i 2012 av bonde og olympisk mester Olaf Tufte. Med vekt på miljøvennlige tekstiler produserer og leverer de produkter de er stolte av.

Les mer om Tufte Wear

Logistikk i Visma Net

Logistikkmodulen i Visma Net håndterer salg, innkjøp, lager, forespørsler og rapportering. Funksjonaliteten gir bedriften full kontroll på hele verdikjeden fra ordre til innkjøp og lager – uavhengig av størrelsen på vareutvalg eller ordrestrøm. 

Les mer om logistikk i Visma Net